Zetor 3011 – Údržba, opravy a seřízení převodovky a spojky: Velký návod pro spolehlivý chod traktoru

Zetor 3011 – Údržba, opravy a seřízení převodovky a spojky: Velký návod pro spolehlivý chod traktoru

Převodovka a spojka jsou naprostý základ pro pohodlnou a bezpečnou práci se Zetorem 3011. Přes 60 let stará mechanika vydrží neskutečně moc, ale pokud ji zanedbáš, dožene tě špatné řazení, prokluz spojky, hlučný chod nebo vyskakující rychlosti. Pravidelná údržba a včasné opravy ušetří tisíce korun a prodlouží životnost celého traktoru. Tady najdeš kompletní návod pro každého majitele „třicet-jedničky“.


1. Pravidelná údržba převodovky a spojky

Výměna převodového oleje

  • Vždy 1× za 2 roky nebo každých 800–1000 mth (dle používání).

  • Používej převodový olej dle doporučení výrobce (většinou M6A nebo moderní 80W-90, převodový olej Zetor 3011).

  • Nikdy nenechávej olej příliš dlouho – starý olej ztrácí mazací schopnost, zachytává vodu a kovové špony.

Seřízení spojky

  • Spojka by měla zabírat v první třetině chodu pedálu. Volný chod pedálu nastav na 20–30 mm dle manuálu.

  • Seřizovací šroub je přímo na táhle spojky nebo na spojkové páce (spojkové díly Zetor 3011).

Kontrola a mazání táhel řazení

  • Všechny klouby, čepy a kulisy pravidelně maž kvalitním tukem.

  • V případě velkých vůlí vyměň opotřebené díly.


2. Nejčastější závady převodovky a spojky

A) Špatné řazení, vyskakující rychlosti

  • Vůle v táhlech, opotřebené synchrony, kulisa nebo zuby na převodových kolech.

  • Nízka hladina nebo starý převodový olej.

B) Prokluz spojky

  • Opotřebená lamela, slabý přítlačný talíř nebo mastnota na třecích plochách.

  • Špatně seřízený chod spojkového pedálu.

C) Hlučná převodovka (chrastění, skřípění)

  • Poškozená ložiska, opotřebená ozubená kola.

  • Nedostatek oleje, kovové piliny v převodovce.

D) Drhnoucí nebo těžko ovladatelná spojka

  • Zatuhlé nebo nepromazané ovládací táhlo, prasklá nebo slabá vratná pružina.

  • Špatně seřízený nebo poškozený mechanismus spojky.


3. Postup oprav a diagnostiky krok za krokem

  1. Zkontroluj hladinu a stav převodového oleje
    – Při každém servisu, pokud je olej zakalený nebo má kovové špony, vždy vyměň.

  2. Otestuj řazení
    – Zkus všechny rychlosti na místě i za jízdy. Špatně řadí nebo vyskakují = problém v kulise, synchronu nebo táhle.

  3. Vyzkoušej spojku
    – Prokluzuje? Zvedni zadní nápravu, zařaď rychlost a pokus se rozjet – pokud traktor nereaguje nebo motor točí do otáček, je na čase měnit lamelu.

  4. Demontuj spojku při podezření na závadu
    – Odpoj převodovku od motoru (nutné zvednout traktor a zajistit), vyndej spojkovou lamelu, zkontroluj talíř, ložisko i těsnění (spojkové lamely, ložiska, talíře Zetor 3011).

  5. Při podezření na synchrony nebo ložiska
    – Převodovka se musí rozebrat, doporučuji práci svěřit zkušenému mechanikovi.


4. Výběr náhradních dílů pro převodovku a spojku Zetor 3011

  • Spojková lamela, přítlačný talíř, ložisko – vždy měň celý komplet, šetříš si práci v budoucnu.

  • Táhla řazení, kulisa, čepy – opotřebené vždy vyměň, prodloužíš životnost převodovky.

  • Synchrony, ozubená kola, ložiska – při větší generálce je vyměň komplet.

  • Gufera, těsnění – každou demontáž využij k výměně těsnění.

Nakupujte na KubiParts.cz, kde najdete originální i alternativní sortiment, přehledně podle modelu.


5. Tabulka základních dílů a intervalů

Název dílu Doporučená výměna Odkaz na e-shop
Převodový olej 1× za 2 roky/800 mth převodový olej Zetor 3011
Spojková lamela při opotřebení spojková lamela Zetor 3011
Přítlačný talíř spojky při opotřebení přítlačný talíř Zetor 3011
Ložisko spojky při opotřebení ložisko spojky Zetor 3011
Táhla řazení, kulisy při větší vůli/poškození táhla řazení Zetor 3011
Synchrony převodovky při vyskakování rychlostí synchrony Zetor 3011
Ložiska převodovky při hluku/vůli ložiska převodovky Zetor 3011

6. FAQ – Nejčastější dotazy k převodovce a spojce Zetoru 3011

Jak často měnit převodový olej?
Minimálně 1× za 2 roky, nebo při ztrátě kvality (špína, kovové špony).

Co dělat, když vyskakují rychlosti?
Zkontroluj kulisu, táhla, synchrony a olej. Při větším opotřebení doporučuji generálku převodovky.

Musím při výměně spojky sundávat převodovku?
Ano, vždy je nutné rozpojit převodovku od motoru.

Kde koupím díly na spojku a převodovku pro 3011?
Na KubiParts.cz najdeš originální i alternativní díly přesně podle typu.


7. Závěrečné rady

  • Každou změnu v chodu převodovky nebo spojky řeš co nejdříve – prevence je vždy levnější než následná oprava.

  • Kvalitní olej, pravidelné mazání táhel a rychlá výměna opotřebených dílů ti ušetří tisíce za generální opravu.

  • Nejsi si jistý postupem? Poradíme na e-shopu nebo využij služeb zkušeného mechanika.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: