Výměna zadní poloosy u Zetoru 7011: Kdy ji měnit, jak poznat vůli a jak na kompletní servis

Výměna zadní poloosy u Zetoru 7011: Kdy ji měnit, jak poznat vůli a jak na kompletní servis

Zadní poloosa je u Zetoru 7011 často zdrojem problémů hlavně u starších kusů – typicky začne hučet, objeví se výrazná vůle nebo začne téct olej do brzdového bubnu. Pokud problém podceníš, může dojít k poškození ložiska, brzd i celého převodu. Proto se vyplatí poloosu včas vyměnit nebo zrepasovat. Tento návod popisuje celý servis včetně praktických tipů a nejčastějších chyb.


1. Příznaky špatné zadní poloosy

  • Hučení nebo drnčení při jízdě (hlavně pod zatížením)

  • Znatelné vůle v kole – kolo se „viklá“ do stran

  • Viditelný únik oleje z konce nápravy nebo v brzdovém bubnu (mastný buben)

  • Brzdy přestávají zabírat nebo brzdí „napůl“

  • Kovové zvuky při změně směru (dopředu/dozadu)


2. Co budeš potřebovat

  • Novou nebo repasovanou zadní poloosu pro Zetor 7011

  • Nová ložiska, gufero (simerink) a těsnění

  • Mazivo na ložiska (např. plastické mazivo NLGI 2)

  • Sadu klíčů, stahovák na ložiska, případně přípravek na zalisování

  • Nové matice, pojistné kroužky a závlačky (dle potřeby)

  • Podpěru nebo hever pro zajištění traktoru


3. Postup výměny zadní poloosy

  1. Zajisti traktor proti pohybu a zvedni zadní nápravu.

  2. Sundej kolo a očisti okolí náboje.

  3. Odšroubuj a stáhni brzdový buben (případně použij stahovák).

  4. Vyšroubuj upevňovací šrouby/pojistky poloosy, stáhni poloosu z nápravy.

  5. Zkontroluj stav ložiska a gufera – pokud jsou opotřebované, rovnou vyměň.

  6. Očisti sedla, nasaď nové ložisko (namaž), gufero a těsnění.

  7. Vrať novou nebo repasovanou poloosu do nápravy, vše dotáhni a zajisti pojistkami.

  8. Namontuj zpět buben a kolo, zkontroluj volný chod a těsnost.

  9. Po několika hodinách provozu zkontroluj znovu dotažení a případnou vůli.


4. Nejčastější chyby

  • Montáž starého ložiska nebo gufera – vždy měň celý komplet!

  • Nedostatečné čištění sedel – nečistoty způsobí rychlou další závadu

  • Nezalisování ložiska na správný doraz – hrozí vůle nebo zadření

  • Zapomenutí vyměnit těsnění mezi bubnem a nápravou – unikne olej do brzd

  • Nedotažení matice poloosy – může se povolit, zničit drážkování nebo převod


5. Doporučené produkty

Název Odkaz na e-shop (doplň dle Kubiparts.cz)
Zadní poloosa Zetor 7011 poloosa 7011
Ložiska a gufera ložiska poloosy 7011
Mazivo NLGI 2 mazivo ložiska
Pojistky, závlačky, těsnění příslušenství poloosy

6. FAQ

Musím při výměně poloosy měnit i ložisko?
Ano, vždy – nové ložisko a gufero prodlouží životnost celé sestavy.

Co dělat, když i po výměně uniká olej do bubnu?
Zkontroluj správnou montáž gufera a těsnění – může být také rýha v nápravě nebo poškozený buben.

Jak často kontrolovat vůli poloosy?
Ideálně při každé větší údržbě, minimálně jednou ročně.


7. Závěrečné rady

  • Pokud kolo má i malou vůli do stran, nečekej s opravou – může se poškodit náboj i brzdy.

  • Vždy měň celou sestavu (poloosu, ložisko, gufero) a používej kvalitní díly.

  • Veškeré potřebné díly a servisní nářadí najdeš na Kubiparts.cz.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: