Výměna a seřízení lanka ručního plynu u Zetoru 2011: Postup, tipy a časté chyby

Výměna a seřízení lanka ručního plynu u Zetoru 2011: Postup, tipy a časté chyby

Ruční plyn je na Zetoru 2011 nezbytný nejen pro práci s nářadím, ale i při nastavení volnoběhu nebo udržení otáček při stání. Po letech se lanko zadírá, láme nebo vůbec nefunguje – typický problém všech starších Zetoru. Správná výměna a seřízení je otázka bezpečnosti i pohodlí. Tady je kompletní návod krok za krokem.


1. Příznaky vadného nebo špatně seřízeného lanka

  • Lanko jde ztuha, nebo se při pohybu zasekává

  • Ruční plyn nejde nastavit na požadované otáčky (trhá se zpět nebo zůstává viset)

  • Lanko je na některém místě přelomené, potrhané nebo má povolený koncový šroub

  • Plyn nereaguje plynule – skokové změny otáček při nastavování


2. Co budete potřebovat

  • Nový lanovod (lanko ručního plynu) pro Zetor 2011

  • Mazivo (například silikonový sprej, WD40)

  • Sadu klíčů a kleště

  • Šroubovák, nové matičky/pojistky (podle typu uchycení)

  • Hadřík na očištění drážek a vedení lanka


3. Postup výměny lanka ručního plynu

  1. Vypni motor a ujisti se, že pákou plynu nejde hnout samovolně.

  2. Najdi uchycení lanka u páky ručního plynu (v kabině nebo na palubní desce) a na čerpadle.

  3. Opatrně uvolni koncové šrouby nebo svorky na obou koncích.

  4. Vytáhni staré lanko z vedení – pokud je vedení zanesené, pročisti ho (vzduchem, drátem nebo hadříkem).

  5. Namaž nové lanko (do bowdenu stříkni silikonový sprej nebo tenký olej).

  6. Protáhni nové lanko skrz vedení a upevni ho na páku i na čerpadle.

  7. Seřiď délku lanka – při minimálním plynu musí být plyn v základní (volnoběžné) poloze, při maximálním plně otevřené.

  8. Dotáhni koncové matky, zkontroluj plynulý chod celé dráhy – plyn nesmí nikde drhnout ani samovolně držet v pozici.

  9. Proveď test – pomalé i rychlé pohyby ručním plynem, motor musí reagovat přesně.


4. Nejčastější chyby

  • Montáž suchého lanka bez mazání – opět brzy zatuhne nebo se přetrhne

  • Přílišné napnutí lanka – hrozí prokluz nebo poškození páky plynu

  • Slabé dotažení uchycení – lanko se může při provozu povolit nebo vyvléct

  • Ignorování nečistot ve vedení – nové lanko nevydrží dlouho a chod bude těžký


5. Doporučené produkty

Název Odkaz na e-shop (doplň dle Kubiparts.cz)
Lanko ručního plynu 2011 lanko ruční plyn 2011
Silikonový sprej/mazivo mazivo na lanka
Uchycení, koncové matky koncovky lanka 2011

6. FAQ

Musím vždy měnit celé lanko, když jde ztuha?
Ne vždy, ale pokud je poškozené nebo praská, určitě ano – někdy stačí vyčistit a namazat vedení.

Jak často mazat lanko ručního plynu?
Ideálně při každé větší údržbě, minimálně jednou za sezónu.

Co dělat, když po výměně plyn „drží“ sám?
Zkontroluj vedení, seřízení a pružinu na čerpadle – musí vždy samovolně vrátit do volnoběhu.


7. Závěrečné rady

  • Mazání a pravidelná kontrola lanka prodlužují životnost a ulehčují obsluhu.

  • Každé lanko měň za kvalitní, doporučený typ podle modelu Zetoru.

  • Veškeré potřebné díly najdeš na Kubiparts.cz.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: