Výměna a seřízení hlavního spojkového válce u Zetoru 6340: Návod, příznaky závady a tipy z praxe
Zetor 6340 patří mezi traktory, kde je hydraulický spojkový válec už standardem. Typická závada – spojka zabírá až nahoře, pedál jde „do měkka“, nebo se pod pedálem objeví skvrna kapaliny. Vadný válec může zničit lamelu nebo těžce zkomplikovat práci. Tento návod tě provede celým servisem i seřízení.
1. Příznaky vadného hlavního spojkového válce
-
Pedál spojky se propadá, spojka zabírá až nahoře
-
Nelze úplně rozpojit spojku – špatně se řadí, traktor „lezne“ dopředu i na spojce
-
Únik brzdové/kapaliny spojky pod pedálem nebo přímo z válce
-
Bublání v nádobce spojkové kapaliny při sešlápnutí pedálu
-
Po delší odstávce je potřeba několikrát „napumpovat“ pedálem, než spojka začne fungovat
2. Co budeš potřebovat
-
Nový hlavní spojkový válec pro Zetor 6340
-
Brzdová/kapalina pro hydraulické spojky (DOT4 nebo dle manuálu)
-
Klíč (obvykle 10–13 mm) na povolení trubek a montáž
-
Odvzdušňovací hadičku a nádobku
-
Hadry na utření kapaliny
-
Sadu klíčů, případně nové těsnění (O-kroužky nebo měděné podložky)
3. Postup výměny hlavního spojkového válce
-
Vypni traktor a zajisti proti pohybu.
-
Otevři kapotu, najdi hlavní válec spojky (u pedálu spojky, zpravidla uprostřed stěny motorového prostoru).
-
Odpoj přívod kapaliny a hydraulické trubky (podlož hadrem proti úniku kapaliny).
-
Vyšroubuj válec z uchycení, dej pozor na páku a táhlo pedálu.
-
Očisti okolí montáže, případně vyměň těsnění.
-
Namontuj nový válec v opačném pořadí, dobře dotáhni přívody.
-
Doplň novou kapalinu do nádobky.
4. Odvzdušnění spojkového válce
-
Nasaď hadičku na odvzdušňovací šroub, druhý konec ponoř do nádoby.
-
Pomocník několikrát prošlápne pedál spojky a podrží ho.
-
Povol odvzdušňovací šroub, nech vytéct kapalinu s bublinami, pak utáhni.
-
Opakuj, dokud neteče kapalina bez bublin.
-
Průběžně dolévej kapalinu do nádobky – nesmí se dostat vzduch do systému.
5. Seřízení spojky
-
Pedál by měl mít volný chod cca 10–20 mm, spojka by měla zabírat v první polovině chodu.
-
Pokud zabírá moc nahoře, je nutné seřídit táhlo pedálu nebo doraz válce (viz manuál).
6. Nejčastější chyby
-
Neodvzdušnění systému – pedál se bude stále propadat nebo spojka nezabere
-
Montáž suchého válce bez kapaliny – může se zadřít nebo poškodit těsnění
-
Záměna typu kapaliny (brzdová vs. minerální) – vždy podle doporučení výrobce!
-
Nevyčištění okolí – nečistoty mohou ucpat odvzdušňovací otvor nebo poškodit těsnění
7. Doporučené produkty
Název | Odkaz na e-shop (doplň dle Kubiparts.cz) |
---|---|
Hlavní spojkový válec Zetor 6340 | válec spojky 6340 |
Kapalina DOT4/minerální | kapalina spojky 6340 |
Odvzdušňovací sada | odvzdušnění spojky 6340 |
8. FAQ
Musím vždy měnit kapalinu po výměně válce?
Doporučuje se, stará kapalina často obsahuje vodu a nečistoty.
Co dělat, když spojka zabírá až nahoře i po výměně válce?
Zkontroluj seřízení táhla pedálu, případně stav lamely a přítlačného talíře.
Můžu odvzdušnit spojku sám?
Jde to, ale ideální je mít pomocníka – pedál musí někdo držet při odvzdušnění.
9. Závěrečné rady
-
Hydraulická spojka je citlivá na netěsnosti – při každé výměně vždy kontroluj i hadičky a spoje.
-
Veškeré potřebné díly a kapaliny najdeš na Kubiparts.cz – vždy vybírej podle VIN nebo typu.