Výměna a seřízení hlavního spojkového válce u Zetoru 6340: Návod, příznaky závady a tipy z praxe

Výměna a seřízení hlavního spojkového válce u Zetoru 6340: Návod, příznaky závady a tipy z praxe

Zetor 6340 patří mezi traktory, kde je hydraulický spojkový válec už standardem. Typická závada – spojka zabírá až nahoře, pedál jde „do měkka“, nebo se pod pedálem objeví skvrna kapaliny. Vadný válec může zničit lamelu nebo těžce zkomplikovat práci. Tento návod tě provede celým servisem i seřízení.


1. Příznaky vadného hlavního spojkového válce

  • Pedál spojky se propadá, spojka zabírá až nahoře

  • Nelze úplně rozpojit spojku – špatně se řadí, traktor „lezne“ dopředu i na spojce

  • Únik brzdové/kapaliny spojky pod pedálem nebo přímo z válce

  • Bublání v nádobce spojkové kapaliny při sešlápnutí pedálu

  • Po delší odstávce je potřeba několikrát „napumpovat“ pedálem, než spojka začne fungovat


2. Co budeš potřebovat

  • Nový hlavní spojkový válec pro Zetor 6340

  • Brzdová/kapalina pro hydraulické spojky (DOT4 nebo dle manuálu)

  • Klíč (obvykle 10–13 mm) na povolení trubek a montáž

  • Odvzdušňovací hadičku a nádobku

  • Hadry na utření kapaliny

  • Sadu klíčů, případně nové těsnění (O-kroužky nebo měděné podložky)


3. Postup výměny hlavního spojkového válce

  1. Vypni traktor a zajisti proti pohybu.

  2. Otevři kapotu, najdi hlavní válec spojky (u pedálu spojky, zpravidla uprostřed stěny motorového prostoru).

  3. Odpoj přívod kapaliny a hydraulické trubky (podlož hadrem proti úniku kapaliny).

  4. Vyšroubuj válec z uchycení, dej pozor na páku a táhlo pedálu.

  5. Očisti okolí montáže, případně vyměň těsnění.

  6. Namontuj nový válec v opačném pořadí, dobře dotáhni přívody.

  7. Doplň novou kapalinu do nádobky.


4. Odvzdušnění spojkového válce

  1. Nasaď hadičku na odvzdušňovací šroub, druhý konec ponoř do nádoby.

  2. Pomocník několikrát prošlápne pedál spojky a podrží ho.

  3. Povol odvzdušňovací šroub, nech vytéct kapalinu s bublinami, pak utáhni.

  4. Opakuj, dokud neteče kapalina bez bublin.

  5. Průběžně dolévej kapalinu do nádobky – nesmí se dostat vzduch do systému.


5. Seřízení spojky

  • Pedál by měl mít volný chod cca 10–20 mm, spojka by měla zabírat v první polovině chodu.

  • Pokud zabírá moc nahoře, je nutné seřídit táhlo pedálu nebo doraz válce (viz manuál).


6. Nejčastější chyby

  • Neodvzdušnění systému – pedál se bude stále propadat nebo spojka nezabere

  • Montáž suchého válce bez kapaliny – může se zadřít nebo poškodit těsnění

  • Záměna typu kapaliny (brzdová vs. minerální) – vždy podle doporučení výrobce!

  • Nevyčištění okolí – nečistoty mohou ucpat odvzdušňovací otvor nebo poškodit těsnění


7. Doporučené produkty

Název Odkaz na e-shop (doplň dle Kubiparts.cz)
Hlavní spojkový válec Zetor 6340 válec spojky 6340
Kapalina DOT4/minerální kapalina spojky 6340
Odvzdušňovací sada odvzdušnění spojky 6340

8. FAQ

Musím vždy měnit kapalinu po výměně válce?
Doporučuje se, stará kapalina často obsahuje vodu a nečistoty.

Co dělat, když spojka zabírá až nahoře i po výměně válce?
Zkontroluj seřízení táhla pedálu, případně stav lamely a přítlačného talíře.

Můžu odvzdušnit spojku sám?
Jde to, ale ideální je mít pomocníka – pedál musí někdo držet při odvzdušnění.


9. Závěrečné rady

  • Hydraulická spojka je citlivá na netěsnosti – při každé výměně vždy kontroluj i hadičky a spoje.

  • Veškeré potřebné díly a kapaliny najdeš na Kubiparts.cz – vždy vybírej podle VIN nebo typu.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: