MT8 – Co dělat, když jde řazení ztuha nebo převodovka chrastí
Malotraktor MT8 je držák, ale převodovka a řazení časem trpí – hlavně když se jezdí s těžkým nářadím nebo se dlouho neměnil olej. Typické závady: řadící páka jde ztuha, rychlosti vyskakují nebo chrastí. Tady najdeš konkrétní rady, jak zjistit příčinu a co všechno zkusit, než se pustíš do větší opravy.
Nejčastější příčiny problémů s řazením na MT8
-
Nedostatek nebo špatný olej v převodovce
Nedostatek oleje způsobuje ztuhlé řazení i rychlejší opotřebení dílů. Vždy zkontroluj hladinu a případně vyměň za nový (olej do převodovky MT8). -
Zadřené nebo ohnuté řadicí táhlo
Pokud páka nejde plynule, může být chyba v táhle nebo jeho uložení – vyčisti, namaž, případně vyměň (řadicí táhla MT8). -
Opotřebené synchrony nebo aretační pružiny
Vyskakující rychlosti nebo chrastění při jízdě je většinou známka opotřebení synchronizačních kroužků nebo slabých pružin. Výměna je větší oprava, ale díly jsou běžně dostupné (synchrony, pružiny MT8). -
Opotřebená řadicí páka a kulisa
Páka má vůli nebo je „gumová“ – vyměň uložení nebo samotnou páku (řadicí páky a uložení MT8). -
Poškozená převodovka
Pokud převodovka hlučí, má kovové piliny v oleji nebo nejde zařadit žádný stupeň, je na čase rozebrat a zkontrolovat stav všech kol a ložisek (ložiska a sady oprav převodovky MT8).
Jak postupovat krok za krokem
-
Zkontroluj a vyměň olej v převodovce, sleduj barvu a případné kovové piliny.
-
Demontuj a vyčisti táhla a uložení řazení, případně vyměň vadné díly.
-
Pokud rychlosti vyskakují nebo chrastí, zvaž výměnu synchronů a pružin.
-
Otestuj chod páky, případně vyměň za novou včetně uložení.
-
Pokud problém přetrvává, převodovku rozebrat a zkontrolovat ozubení, ložiska i gufera.
Tipy na závěr
-
Pravidelně měň olej v převodovce – jednou za dva roky nebo po 200 motohodinách.
-
Kontroluj stav táhel a páky i při běžné údržbě.
-
Všechny potřebné díly na převodovku MT8 najdeš v sekci převodovka MT8 na KubiParts.cz.