Převodovka je srdcem traktoru, ale po letech užívání se objeví různé závady – jde špatně řadit, rychlosti vyskakují nebo převodovka chrastí. Tady je praktický návod, jak najít příčinu a pustit se do opravy.
Nejčastější závady převodovky Zetoru Super 50
-
Špatně jde řadit – Páka se pohybuje ztěžka, nebo drhne.
-
Rychlosti vyskakují – Po zařazení rychlost sama vypadne, hlavně při jízdě do kopce.
-
Chrastění nebo skřípání převodovky – Při řazení nebo jízdě se z převodovky ozývají podezřelé zvuky.
-
Zaseknutá rychlost – Nelze zařadit jiný kvalt, páka je „zaseknutá“.
Jak postupovat při opravě převodovky
1. Zkontroluj hladinu a stav oleje v převodovce
-
Nedostatek nebo špatný (starý) olej způsobuje těžké řazení a urychluje opotřebení součástí.
-
Vždy začni kontrolou a případnou výměnou oleje (olej do převodovky Zetor Super 50).
-
Starý olej může být zakalený, šedý nebo s kovovými pilinami – v tom případě ihned měň.
2. Problémy s řazením – unavená kulisa, ohnuté táhlo, opotřebené synchrony
-
Pokud jde páka ztuha nebo „plave“, bývá opotřebovaná kulisa nebo táhlo řazení. Tyto díly lze repasovat/vyměnit (táhla a kulisy převodovky Zetor Super 50).
-
Pokud převodovka drhne při řazení, zkontroluj i spojku – může špatně rozpojovat (viz předchozí článek).
3. Vyskakování rychlostí – opotřebené ozubení nebo pružiny
-
Typický problém starých převodovek – rychlosti vyskakují hlavně při zatížení. Na vině bývají vyběhané zuby na kolech nebo slabé aretační pružiny.
-
Výměna kol je větší oprava, ale pružiny lze vyměnit snadno (aretační pružiny Zetor Super 50).
4. Chrastění převodovky
-
Pokud převodovka chrastí při jízdě, je možné, že některé ložisko nebo kolo je už na hraně.
-
Dále zkontroluj, jestli není ve skříni příliš mnoho vůle nebo prasklé ozubení (ložiska a kola převodovky Zetor Super 50).
5. Zaseknutá rychlost – co s tím?
-
Pokud páka nejde vyndat, může být příčina v ohnutém nebo vyklouzlém táhle, případně v zarezlém mechanismu uvnitř převodovky.
-
Doporučujeme nejdřív promazat kulisu řazení a zkontrolovat táhla.
-
Pokud ani to nepomůže, je potřeba převodovku rozebrat a najít příčinu závady – nabízíme i servisní sady (sady oprav převodovky Zetor Super 50).
Tipy na závěr
-
Olej v převodovce měňte minimálně jednou za dva roky, nebo když je zakalený.
-
Při každé větší opravě zkontrolujte i stav gufer a těsnění, případně rovnou vyměňte (gufera a těsnění Zetor Super 50).
-
Nepodceňuj hluk nebo divné chování převodovky – většinou to znamená začínající závadu, která se časem zhorší.
Náhradní díly na převodovku Zetoru Super 50 najdeš v sekci převodové díly Zetor Super 50 na KubiParts.cz. Potřebuješ poradit s opravou nebo nevíš, co objednat? Ozvi se nám – jsme tu pro tebe!