Přehřívání motoru jako častý problém u starších Fendtů
Starší traktory řady Fendt Favorit 600 (např. 611, 612 nebo 615) patří k legendám své doby, ale jejich chladicí systém je náchylný na zanášení, netěsnosti i selhání ventilátorů. Přehřívání motoru může vést nejen ke snížení výkonu, ale i ke zkroucení hlavy válců nebo zničení těsnění.
Udržovaný chladič a cirkulační systém je proto klíčem k dlouhé životnosti motoru.
Kontrola a čištění chladiče – první krok prevence
Vnější nečistoty – listí, pyl a prach
Chladiče na traktorech Fendt jsou často umístěny v těsné blízkosti sání vzduchu. Kombinace pylu, listí, sena a prachu způsobuje, že se vnější lamely ucpou a výrazně sníží proudění vzduchu. Dochází tak k přehřívání, i když je zbytek systému v pořádku.
Postup čištění:
-
Ideálně jednou za týden nebo po každém větším provozu na poli profoukněte chladič stlačeným vzduchem.
-
Nikdy nepoužívejte vysokotlaký čistič přímo na lamely – může je ohnout.
-
Použijte jemný kartáč nebo speciální čistič na chladiče.
-
Pokud je chladič výrazně znečištěn, doporučuje se ho odmontovat a důkladně propláchnout vodou z obou stran.
Výměna chladicí kapaliny: kolik, kdy a jakou?
Interval výměny
U řady Fendt Favorit 600 je doporučeno měnit chladicí kapalinu každé 2 roky nebo po 1 000 motohodinách. Starší kapalina ztrácí antikorozní účinky a může se rozkládat, což způsobuje usazeniny ve vodní pumpě nebo chladiči.
Doporučený typ kapaliny
Používejte nemrznoucí směs s G11 nebo G12 specifikací, ideálně s příměsí inhibitorů koroze pro starší motory. Množství se pohybuje mezi 18–24 litry, v závislosti na konkrétním modelu.
Najdete ji i v sekci chladicí kapaliny a náplně na Kubiparts.cz.
Vodní pumpa, termostat a ventilátor – co se nejčastěji kazí?
Vadný termostat
Pokud se motor buď vůbec nezahřeje, nebo se naopak rychle přehřívá, je viníkem často zaseknutý termostat. Výmena je relativně jednoduchá, ale nutná je správná teplota otevírání – obvykle 78–82 °C.
Vodní čerpadlo
U starších traktorů se objevuje vůle na hřídeli vodní pumpy, únik kapaliny z odvětrávací dírky nebo úplná ztráta cirkulace. Doporučuje se výměna za repas nebo originální díl každých 5–7 tisíc motohodin.
Visco spojka a ventilátor
Nejde-li ventilátor naplno, ani když je motor přehřátý, bývá problém v tzv. visco spojce. Ta přenáší otáčky z motoru na ventilátor podle teploty. Je-li olejová náplň zteřelá nebo vnitřní mechanismus poškozený, otáčí se ventilátor pomalu – což nestačí k ochlazení.
Tipy z praxe: jak prodloužit životnost chladicího systému
-
Pravidelně kontrolujte hladinu kapaliny, ale vždy na studeném motoru.
-
Věnujte pozornost barvě a vůni kapaliny – kalná nebo zapáchající kapalina značí problémy.
-
Nechte systém jednou ročně odvzdušnit, zejména pokud měníte větší komponenty (čerpadlo, chladič).
-
Investujte do ochranné sítě před chladič, pokud pracujete v prašných nebo travnatých podmínkách.