U traktorů Fendt Favorit 611, které jsou dodnes oblíbené pro svou mechanickou jednoduchost a spolehlivost, často dochází k problémům s přísunem paliva. Nejčastější příčinou bývá ucpaný palivový filtr nebo netěsnosti v sání, které umožňují přisávání vzduchu. To se projevuje typicky špatným startem, kolísáním otáček nebo samovolným zhasínáním motoru.
Kdy vyměnit palivový filtr
Palivový filtr by se měl preventivně měnit každých 250 až 400 motohodin v závislosti na kvalitě paliva. Pokud traktor jezdí na naftu z cisterny, ze starých sudů nebo z venkovních nádrží, je vhodné výměnu provádět častěji – právě u Favoritu 611 je systém citlivý na jakékoli nečistoty a vzduch v palivové soustavě.
Ucpaný filtr omezuje průtok paliva, což vede ke ztrátě výkonu nebo k úplnému zastavení motoru. U tohoto modelu je filtr umístěn na pravé straně motoru a vyměňuje se poměrně snadno bez nutnosti speciálního nářadí.
Postup výměny palivového filtru
-
Zavřete přívod paliva z nádrže nebo přiskřípněte hadici, abyste zabránili úniku.
-
Povolte starý filtr a opatrně ho vyšroubujte – pozor, bude obsahovat zbytky nafty.
-
Vyčistěte držák filtru a zkontrolujte těsnění – opotřebované těsnění je častým zdrojem přisávání vzduchu.
-
Namontujte nový filtr a dotáhněte rukou, případně klíčem s citem.
-
Ruční pumpou napumpujte naftu do filtru a systému, dokud se neztratí bubliny a nafta nebude vycházet bez vzduchu.
Kvalitní filtry a příslušenství najdete na https://www.kubiparts.cz/dily-pro-zemedelske-stroje/
Co způsobuje přisávání vzduchu
Vzduch v palivové soustavě může pronikat skrz:
-
Uvolněné nebo popraskané hadičky
-
Netěsný filtr (např. špatně dotažený nebo bez těsnění)
-
Přepadové vedení paliva s trhlinami
-
Starý ruční pumpičkový systém, který nedrží podtlak
V takovém případě je traktor nestabilní, zhasíná při volnoběhu nebo neudrží stálé otáčky. Na vině často není palivové čerpadlo, ale právě drobná netěsnost.
Tipy z praxe
-
Pokud po výměně filtru motor stále špatně startuje, zkontrolujte celou trasu paliva až od nádrže – mnoho uživatelů přehlíží staré plastové hadice nebo kovové spoje s korozí.
-
Ideální je vyměnit filtr i s těsněním a podložkami – ty jsou často levnější než pozdější řešení problémů se zhasínajícím motorem.
-
Po výměně doporučujeme motor několik minut nechat běžet na volnoběh a sledovat případné bubliny v čirých hadičkách (pokud jsou použity).