Řada Fendt 300 Vario: moderní pomocník s citlivou převodovkou
Traktory Fendt 300 Vario (zejména oblíbené modely jako 312, 313 nebo 314) jsou ceněné pro plynulý záběr, úsporu paliva a pohodlnou jízdu díky plynulému převodu Vario. Přesto se u nich při větším zatížení nebo práci v kopcovitém terénu mohou projevit problémy s převodovkou, především v podobě:
-
škubání při rozjezdu
-
ztráty výkonu při záběru do kopce
-
varovných hlášení z řídicí jednotky převodovky
Nejčastější příčiny škubání nebo zpomaleného rozjezdu
1. Opotřebovaný hydrostat nebo variabilní čerpadlo
Základem plynulé jízdy je u Fendtů hydrostatický převod, tedy kombinace hydraulického čerpadla a motoru. Po několika tisících motohodin může docházet k prokluzu oleje, nedostatečnému tlaku nebo opotřebení vnitřních komponent.
Signály poruchy:
-
traktor se v kopci „snaží“, ale nemá sílu
-
přehřívání převodovky
-
ztráta rychlosti bez snížení otáček motoru
2. Znečištěné nebo staré olejové náplně
Fendt používá pro převodovku a hydrauliku společnou náplň – pokud není olej v dobrém stavu, má to přímý vliv na celý přenos výkonu.
Doporučuje se:
-
výměna oleje každých 1 000–1 200 mth
-
použití pouze kvalitního oleje odpovídajícího specifikaci Fendt VarioTransmission (např. AGCO Permatran 821XL)
Kvalitní oleje najdete na Kubiparts.cz – oleje pro traktory.
3. Ucpaný nebo starý hydraulický filtr
Zanesený filtr sníží tlak a průtok v systému. Typické příznaky:
-
zpomalování při vyšším zatížení
-
nestabilní odezva při změně směru jízdy
-
hlášení chyb z řídicí jednotky
Pokud filtr nebyl vyměněn posledních 500–600 mth, je to jedna z prvních věcí, které doporučujeme prověřit.
4. Elektronika a čidla Vario převodovky
Moderní traktory Fendt mají komplexní řídicí elektroniku, která monitoruje náklon, zatížení i stav převodovky. Chyby čidel, např. snímače tlaku, teploty nebo otáček, mohou způsobovat nesprávnou regulaci převodu.
Diagnostika a vyčtení paměti závad (např. chybové kódy Fendt Vario) je často jediný způsob, jak přesně určit příčinu.
Praktické tipy z provozu
-
Při práci v kopcích vypněte automatické řízení rychlosti, pokud systém zbytečně snižuje otáčky.
-
Nechte traktor zahřát minimálně 5 minut, než se převodovka plně přizpůsobí teplotě oleje.
-
Pokud máte podezření na hydrostat, porovnejte chování v různých režimech (např. manuál vs. automat).
-
Sledujte spotřebu – výrazně vyšší spotřeba bez odpovídající síly je často známkou úniku tlaku v převodovce.